طرح درس میکروبیولوژی محیط کارشناسی بهداشت محیط(Environmental Microbiology Course plan)
بسمه تعالی
مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي
دانشگاه علوم پزشكي بقيهالله – اداره آموزش
كميته برنامهريزي درسي
الگوي برنامه دوره آموزشي(Course plan)
درس: میکروبیولوژی محیط نيمسال :
دانشکده : بهداشت گروه آموزشی : مهندسی بهداشت محيط
تعداد دانشجويان : نفر نماينده :
ميزان واحد درسي : 2(1+1) پيشنياز : ندارد
رده دانشجويي : کارشناسی بهداشت محيط نام مدرس : دکترحسين معصوم بيگی
masoumbeigi@gmail.com :Email
تلفن و روزهای تماس:
آدرس دفتر :
محل برگزاری:
٭هدف کلی درس: آشنائی دانشجويان با میکروارگانیسمهای موجود در آب و فاضلاب که حضور آنها در تاسیسات بهداشتی بیماریزا و یا مزاحم هستند و آندسته از مکروارگانیسمها که در تجزیه بیولوژیک مواد آلی نقش فعال دارند. | |||||
٭ اهداف اختصاصی درس: الف) در بخش 1 واحد تئوری دانشجويان باید : | |||||
- بتوانند خصوصیات میکروارگانیسمها و انواع طبقه بندی آنها را توضیح دهند. - انواع میکروارگانیسمهای آب و فاضلاب و نقش هر یک را از جهت بیماریزائی، مزاحمت و تجزیه بیولوژیک مواد آلی بیان نمایند. - تئوری تصفیه بیولوژیک فاضلاب فاضلاب را بخوبی شرح دهند. - شاخصهای آلودگی میکروبی آب را معرفی و بخوبی آنها را مورد بحث و بررسی قرار دهند. - در آزمون پایان ترم شرکت نمایند. ب) در بخش یک واحد عملی دانشجويان باید : - نمونه برداری از آب و فاضلاب را، برای انجام آزمایشات میکروبی انجام دهند. - محیط کشت مورد نیاز آزمونهای میکروبی را بسازند و در آزمونهای میکروبی آب،آنها را مورد استفاده قرار دهند. - آزمونهای میکروبی آب به روشهای MPN و MF را انجام دهند. - آزمونهای تشخیصی باکتریهای کلیفرم (تست IMVIC) را انجام دهند. - آزمایشات بررسی و شناسائی باکتریهای شاخص آلودگی میکروبی آب را انجام دهند. - انواع قارچها، جلبکها، تک یاخته ها، روتیفرها و تخم انگلها را مشاهده کرده و با اشکال مختلف آنها آشنا شوند و بتوانند آنها را در نمونه های آب و فاضلاب با استفاده از روشهای ساده شناسائی نمایند. - گزارش آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه را یک هفته بعد از انجام آزمایش به ترتیب زیر ارائه نمایند: موضوع، تاریخ انجام وهدف از انجام آزمایش، وسائل و مواد مورد نیاز، روش انجام، نتایج، بحث و بررسی و تفسیر نتایج، مشکلات و موانع در آزمایش انجام شده و در پایان معرفی منابع. - در آزمون پایان ترم شرکت نمایند. | |||||
٭منابع اصلی درس (عنوان کتاب ، نام نويسنده ، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) | |||||
1) Wastewater Microbiology; G. Bitton ..3rd Ed. by John Wiley & Sons, 2005.
| |||||
2) Standard Methods for The Examination of Water and Wastewater; AWWA,APHA,WPCF..2003 20th Edition Printed in USA. | |||||
3)Environmental Microbiology; Rain M,Maier, Jan L;; Academic press,2000. | |||||
4)Environmenal Microbiology ;Ralph Mitchell; Wilely-liss, 1993. | |||||
5)Wastewater Engineeing ; Tchobanoglous: G.Franklin, L.pepper charless Gebra,; Academic press,2000 | |||||
6) Environmental Engineering/ Salvato. AFifthed. ,Wiley ,2003. | |||||
7) Wastewater Engineering-Treatment and Reuses/Metcalf & Eddy,4th ed.McGraw-Hill; 2003. | |||||
6) سایر کتب فارسی ترجمه شده موجود در بازار کتاب مرتبط با سر فصلهامثل: 1- ميكروبيولوژي آب و فاضلاب ميترا غلامي حامد محمدي 2- ميكروبيولوژي كاربردي آب و فاضلاب دكتر گاگيك بدليانس قلي كندي 3- آزمايش هاي ميكروبي آب و پساب دكتر گيتي امتيازي 4- رهنمود هاي كيفيت آب جلد اول ترجمه رامين نبي زاده ... 5- استاندارد ملي ايران 5868 آب – شناسايي و شمارش قارچها 6- “ “ “ 3140 روش شناسايي و شمارش سودوموناس 7- “ “ “ 5870 شناسايي و شمارش باكتري هاي احيا كننده سولفات 8- “ “ “ 5869 آب – جستجو و شناسايي باكتري هاي آهن 9- “ “ “ 7023 آب – جستجو و شناسايي سيانوباكترها 10- “ “ “ 3619 جستجو و شناسايي استرپتوكوكهاي مدفوعي 11- “ “ “ 6987 آب – شناسايي و شمارش ژيارديا و ... 12- “ “ “ 8789 كيفيت آب – شناسايي گونه هاي سالمونلا 13- “ “ “ 3759 جستجو و شمارش كلي فرم ها در آب به روش چند لوله اي 14- “ “ “ 7024 آب – جستجو و شناسايي باكتريوفاژها 15- “ “ “ 7223 آب – جستجو و شمارش ويبريوكلرا 16- “ “ “ 5860 آب – جستجو و شناسايي ژيارديا لامبليا 17- “ “ “ 7067 آب – جستجو و شناسايي آنتامبا هيستوليتيكا 18- “ “ “ 6377 آب – جستجو و شناسايي تك ياخته هاي آزادزي | |||||
روشهاي تدريس : | |||||
سخنرانی - استفاده ازاسلايد و اورهد و فیلمهای آموزشی مرتبط با موضوع درس، ارائه تکلیف هفتگی متناسب با موضوعات درسی مطرح شده در هرجلسه، طرح پرسش و پاسخ برای دانشجويان، | |||||
٭نحوه ارزشيابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشيابی : | |||||
الف) در طول دوره(کوئيز، تکاليف،امتحان ميان ترم...) : 1- حضور وغياب(در هر جلسه غيبت غير موجه 25/.نمره از امتحان پايان ترم کسر می شود). 2- نمرات کوئيز دانشجويان 2 نمره از کل نمرات درس 3- آزمون نيم ترم (5 نمره ازکل نمره پايان ترم بخش تئوری ) 4 - تهيه مقاله برای فصلنامه علمی آموزشی دانشکده و کنفرانس علمی وتکاليف داده شده در هر جلسه برای دانشجويان( 2 نمره ازکل نمرات درس) 5 - آزمونهای عملی در آزمایشگاه و تهیه گزارش آزمایشات عملی (7نمره) 6- حضورفعال دانشجو درکلاس درس(درمواردی که لازم باشد، اینگونه فعالیتها به دانشجو کمک خواهد کرد) | |||||
ب) پايان دوره : - آزمون پايان ترم بارم: ( 10نمره از کل نمرات بخش تئوری درس ) | |||||
٭سياست مسوول دوره در مورد برخورد با غيبت و تاخير دانشجو در کلاس درس: | |||||
طبق قوانين آموزشی می باشد.
| |||||
جدول زمان بندی ارائه برنامه درس.. میکروبیولوژی محیط نيمسال ......... | |||||
آمادگی لازم دانشجويان قبل از شروع کلاس |
مدرس |
عنوان |
ساعت |
نوبت جلسه کلاس |
رديف |
حضور به موقع در کلاس |
حسين معصوم بيگی |
تعیین موضوع مقالات و کنفرانسهای دانشجویان و در ادامه معرفی ساختارسلولی وخصوصیات میکروارگانیسمها و انواع طبقه بندی آنها و مقایسه با یکدیگر |
12-8 |
جلسه اول |
1 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
بحث و بررسی عوامل موثر بر رشد میکروارگانیسمها و متابولیسم سلولی |
12-8 |
جلسه دوم |
2 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
بررسی خصوصیات حیاتی وقابلیتهای یوکاریوتهاشامل قارچها، آلگها و ویروسها و پروتوزئرها روتیفرها، تک یاخته ها و باکتریهای فیلامنتوسی در آب و فاضلاب از جهت بیماریزایی، مزاحمت و نقش آنها در تصفیه بیولوژیک مواد آلی |
12-8 |
جلسه سوم |
3 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و آزمون نيم ترم |
حسين معصوم بيگی |
بحث و بررسی خصوصیات حیاتی و قابلیتهای باکتریهای شاخص در آب و فاضلاب |
12-8 |
جلسه چهارم |
4 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
بحث و بررسی فرایندهای متداول تصفیه بیولوژیک فاضلاب ومشکلات بهره برداری ازسیستمهای لجن فعال |
12-8 |
جلسه پنجم |
5 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
توجیه نحوه تنظیم گزارش آزمایشات وضوابط کار در آزمایشگاه و شروع آزمایشات عملی با نمونه برداری و ساخت محیط کشت و آزمایشات MPN |
12-8 |
جلسه ششم |
6 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
ادامه ساخت محیط کشت و آزمایشات MPN و MF |
12-8 |
جلسه هفتم |
7 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
ادامه آزمایشات MPN و MF |
12-8 |
جلسه هشتم |
8 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
انجام آزمونهای تشخیصی باکتریهای کلیفرم (تست IMVIC). |
12-8 |
جلسه نهم |
9 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
ادامه آزمونهای تشخیصی باکتریهای کلیفرم (تست IMVIC). |
12-8 |
جلسه دهم |
10 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
انجام آزمونهای مربوط به شناسائی استرپتوکوکوس فکالیس و کلستریدیوم پرفرژانس درآب |
12-8 |
جلسه یازدهم |
11 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
آزمون شناسائی میکروارگانیسمهای لجن وتعیین اندکس شاخص حجمی لجن(SVI) |
12-8 |
جلسه دوازدهم |
12 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
حضور در آزمایشگاه انگل شناسی و مشاهده تخم انگلها ،کرمها و تک یاخته ها و روتیفرها..... |
12-8 |
جلسه سیزدهم |
13 |
مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش |
حسين معصوم بيگی |
حضور در آزمایشگاه قارچ شناسی و مشاهده انواع قارچها |
12-8 |
جلسه چهادرهم |
14 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و طرح سوال |
حسين معصوم بيگی |
جمع بندی فعالیتهای مربوط به پروژه دانشجویان و بررسی مشکلات و راهنمائیهای لازم |
12-8 |
جلسه پانزدهم |
15 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و طرح سوال |
حسين معصوم بيگی |
مرور مطالب جلسات قبل و جلسه پرسش و پاسخ و طرح سوالات دانشجويان |
12-8 |
جلسه شانزدهم |
16 |
|
حسين معصوم بيگی |
آزمون نهائی |
|
طبق برنامه آموزش |
17 |
٭تاريخ امتحان ميان ترم : طبق برنامه فوق تاريخ امتحان پايان ترم: طبق برنامه آموزش |
٭ساير تذکر های مهم برای دانشجويان: |
نداشتن غيبت، حضور بموقع و فعال و پويا در کلاس همراه با مطالعه مطالب و مباحث جلسه قبل، طرح پرسش و پاسخهای مرتبط با درس و همکاری دانشجو در مباحث و سوالات مطرح شده در کلاس حين درس، از نظر اينجانب جزء امتيازات مثبت برای دانشجو منظور شده و در نتيجه نهائی ترم دانشجو به نحو مثبتی تاثير گذار خواهد بود. |