بسمه تعالی     

مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي

دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله – اداره آموزش

كميته برنامه‌ريزي درسي

الگوي برنامه دوره آموزشي(Course plan)

 درس: میکروبیولوژی محیط                          نيمسال :   

دانشکده : بهداشت                                             گروه آموزشی : مهندسی بهداشت محيط

تعداد دانشجويان :  نفر                                       نماينده :  

ميزان‌ واحد درسي‌ :  2(1+1)                              پيشنياز : ندارد

رده‌ دانشجويي‌ : کارشناسی بهداشت محيط                نام‌ مدرس‌ : دکترحسين معصوم بيگی

  masoumbeigi@gmail.com   :Email

تلفن و روزهای تماس:   

آدرس دفتر :    

محل برگزاری:

 

٭هدف کلی درس:

آشنائی دانشجويان با میکروارگانیسمهای موجود در آب و فاضلاب که حضور آنها در تاسیسات بهداشتی بیماریزا و یا مزاحم هستند و  آندسته از مکروارگانیسمها که در تجزیه بیولوژیک مواد آلی نقش فعال دارند.   

٭ اهداف اختصاصی درس:  

الف) در بخش 1 واحد تئوری دانشجويان باید :

- بتوانند خصوصیات میکروارگانیسمها و انواع طبقه بندی آنها را توضیح دهند.

- انواع میکروارگانیسمهای آب و فاضلاب و نقش هر یک را از جهت بیماریزائی، مزاحمت و تجزیه بیولوژیک مواد آلی بیان نمایند.

- تئوری تصفیه بیولوژیک فاضلاب فاضلاب را بخوبی شرح دهند.

- شاخصهای آلودگی میکروبی آب را معرفی و بخوبی آنها را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

     - در آزمون پایان ترم شرکت نمایند.

ب) در بخش یک واحد عملی  دانشجويان باید :

- نمونه برداری از آب و فاضلاب را، برای انجام آزمایشات میکروبی انجام دهند.

- محیط کشت مورد نیاز آزمونهای میکروبی را بسازند و در آزمونهای میکروبی آب،آنها را مورد استفاده قرار دهند.

- آزمونهای میکروبی آب به روشهای MPN و MF را انجام دهند.

- آزمونهای تشخیصی باکتریهای کلیفرم (تست IMVIC) را انجام دهند.

-  آزمایشات بررسی و شناسائی باکتریهای شاخص آلودگی میکروبی آب را انجام دهند.

- انواع قارچها، جلبکها، تک یاخته ها، روتیفرها و تخم انگلها را مشاهده کرده و با اشکال مختلف آنها آشنا شوند و بتوانند آنها را در نمونه های آب و فاضلاب با استفاده از روشهای ساده شناسائی نمایند.

- گزارش آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه را یک هفته بعد از انجام آزمایش به ترتیب زیر ارائه نمایند:

موضوع، تاریخ انجام وهدف از انجام آزمایش، وسائل و مواد مورد نیاز، روش انجام، نتایج، بحث و بررسی و تفسیر نتایج، مشکلات و موانع در آزمایش انجام شده و در پایان معرفی منابع.

- در آزمون پایان ترم شرکت نمایند.

٭منابع اصلی درس (عنوان کتاب ، نام نويسنده ، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) 

1) Wastewater Microbiology; G. Bitton ..3rd Ed. by John Wiley & Sons, 2005.

 

2) Standard Methods for The Examination of Water and Wastewater; AWWA,APHA,WPCF..2003  20th Edition Printed in USA.

3)Environmental Microbiology; Rain M,Maier, Jan L;; Academic press,2000.

4)Environmenal Microbiology ;Ralph Mitchell; Wilely-liss, 1993.

5)Wastewater Engineeing ; Tchobanoglous: G.Franklin, L.pepper charless Gebra,; Academic press,2000

6) Environmental Engineering/ Salvato. AFifthed. ,Wiley ,2003.

7) Wastewater Engineering-Treatment and Reuses/Metcalf & Eddy,4th ed.McGraw-Hill; 2003.

6) سایر کتب فارسی ترجمه شده موجود در بازار کتاب مرتبط با سر فصلهامثل:

1- ميكروبيولوژي آب و فاضلاب ميترا غلامي حامد محمدي

2- ميكروبيولوژي كاربردي آب و فاضلاب دكتر گاگيك بدليانس قلي كندي

3- آزمايش هاي ميكروبي آب و پساب دكتر گيتي امتيازي

4- رهنمود هاي كيفيت آب جلد اول ترجمه رامين نبي زاده ...

5- استاندارد ملي ايران 5868 آب – شناسايي و شمارش قارچها

6-    “        “     “    3140  روش شناسايي و شمارش سودوموناس

7-    “        “     “    5870  شناسايي و شمارش باكتري هاي احيا كننده سولفات

8-    “        “     “    5869  آب – جستجو و شناسايي باكتري هاي آهن

9-    “        “     “    7023  آب – جستجو و شناسايي سيانوباكترها

10-   “        “     “    3619  جستجو و شناسايي استرپتوكوكهاي مدفوعي

11-   “        “     “    6987  آب – شناسايي و شمارش ژيارديا و ...

12-   “        “     “    8789  كيفيت آب – شناسايي گونه هاي سالمونلا

13-   “        “     “    3759  جستجو و شمارش كلي فرم ها در آب به روش چند لوله اي

14-   “        “     “    7024  آب – جستجو و شناسايي باكتريوفاژها

15-   “        “     “    7223  آب – جستجو و شمارش ويبريوكلرا

16-   “        “     “   5860 آب – جستجو و شناسايي ژيارديا لامبليا

17-   “        “     “   7067 آب – جستجو و شناسايي آنتامبا هيستوليتيكا

18-   “        “     “   6377 آب – جستجو و شناسايي تك ياخته هاي آزادزي

روش‌هاي تدريس : 

سخنرانی - استفاده ازاسلايد و اورهد و فیلمهای آموزشی مرتبط با موضوع درس، ارائه تکلیف هفتگی متناسب با موضوعات درسی مطرح شده در هرجلسه، طرح پرسش و پاسخ برای دانشجويان،   

٭نحوه ارزشيابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشيابی :

الف) در طول دوره(کوئيز، تکاليف،امتحان ميان ترم...) :

1-  حضور وغياب(در هر جلسه غيبت غير موجه 25/.نمره از امتحان پايان ترم کسر می شود).

2- نمرات کوئيز دانشجويان 2 نمره از کل نمرات درس

3- آزمون نيم ترم (5 نمره ازکل نمره پايان ترم بخش تئوری )

4 - تهيه مقاله برای فصلنامه علمی آموزشی دانشکده و کنفرانس علمی وتکاليف داده شده در هر جلسه  برای دانشجويان( 2 نمره ازکل نمرات درس)

5 - آزمونهای عملی در آزمایشگاه و تهیه گزارش آزمایشات عملی (7نمره)

6- حضورفعال دانشجو درکلاس درس(درمواردی که لازم باشد، اینگونه فعالیتها به دانشجو کمک خواهد کرد)

ب) پايان دوره : - آزمون پايان ترم                   بارم: ( 10نمره از کل نمرات بخش تئوری درس )

٭سياست مسوول دوره در مورد برخورد با غيبت و تاخير دانشجو در کلاس درس:

طبق قوانين آموزشی می باشد.

 

 

 

جدول زمان بندی ارائه برنامه درس..  میکروبیولوژی محیط  نيمسال .........

آمادگی لازم دانشجويان قبل از شروع کلاس

مدرس

عنوان

ساعت

نوبت جلسه کلاس

رديف

حضور به موقع در کلاس

حسين

معصوم بيگی

تعیین موضوع مقالات و کنفرانسهای دانشجویان و در ادامه معرفی ساختارسلولی وخصوصیات میکروارگانیسمها و انواع طبقه بندی آنها و مقایسه با یکدیگر

12-8

جلسه اول

1

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

بحث و بررسی عوامل موثر بر رشد میکروارگانیسمها و متابولیسم سلولی

12-8

جلسه دوم

2

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

بررسی خصوصیات حیاتی وقابلیتهای یوکاریوتهاشامل قارچها، آلگها و ویروسها و پروتوزئرها روتیفرها، تک یاخته ها و باکتریهای فیلامنتوسی در آب و فاضلاب از جهت بیماریزایی، مزاحمت و نقش آنها در تصفیه بیولوژیک مواد آلی

12-8

جلسه سوم

3

مطالعه مطالب جلسات قبل و آزمون نيم ترم

حسين

معصوم بيگی

بحث و بررسی خصوصیات حیاتی و قابلیتهای باکتریهای شاخص در آب و فاضلاب

12-8

جلسه چهارم

4

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

بحث و بررسی فرایندهای متداول تصفیه بیولوژیک فاضلاب ومشکلات بهره برداری ازسیستمهای لجن فعال

12-8

جلسه پنجم

5

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

توجیه نحوه تنظیم گزارش آزمایشات وضوابط کار در آزمایشگاه و شروع آزمایشات عملی با نمونه برداری و ساخت محیط کشت و آزمایشات MPN

12-8

جلسه ششم

6

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

ادامه ساخت محیط کشت و آزمایشات MPN و MF

12-8

جلسه هفتم

7

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

ادامه آزمایشات MPN و MF

12-8

جلسه هشتم

8

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

انجام آزمونهای تشخیصی باکتریهای کلیفرم

(تست IMVIC).

12-8

جلسه نهم

9

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

ادامه آزمونهای تشخیصی باکتریهای کلیفرم

(تست IMVIC).

12-8

جلسه دهم

10

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

انجام آزمونهای مربوط به شناسائی استرپتوکوکوس فکالیس و کلستریدیوم پرفرژانس درآب

12-8

جلسه یازدهم

11

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

آزمون شناسائی میکروارگانیسمهای لجن وتعیین اندکس شاخص حجمی لجن(SVI)

12-8

جلسه دوازدهم

12

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

حضور در آزمایشگاه انگل شناسی و مشاهده تخم انگلها ،کرمها و تک یاخته ها و روتیفرها.....

12-8

جلسه سیزدهم

13

مطالعه مطالب جلسه قبل وتنظیم گزارش آزمایش

حسين

معصوم بيگی

حضور در آزمایشگاه قارچ شناسی و مشاهده انواع قارچها

12-8

جلسه چهادرهم

14

مطالعه مطالب جلسات قبل و طرح سوال

حسين

معصوم بيگی

جمع بندی فعالیتهای مربوط به پروژه دانشجویان و بررسی مشکلات و راهنمائیهای لازم

12-8

جلسه پانزدهم

15

مطالعه مطالب جلسات قبل و طرح سوال

حسين

معصوم بيگی

مرور مطالب جلسات قبل و جلسه پرسش و پاسخ  و طرح سوالات دانشجويان

12-8

جلسه شانزدهم

16

 

حسين

معصوم بيگی

آزمون نهائی

 

طبق برنامه آموزش

17

 

٭تاريخ امتحان ميان ترم :  طبق برنامه فوق                          تاريخ امتحان پايان ترم: طبق برنامه آموزش

٭ساير تذکر های مهم برای دانشجويان:

نداشتن غيبت، حضور بموقع و فعال و پويا در کلاس همراه با مطالعه مطالب و مباحث جلسه قبل، طرح پرسش و پاسخهای مرتبط با درس و همکاری دانشجو در مباحث و سوالات مطرح شده در کلاس حين درس، از نظر اينجانب جزء امتيازات مثبت برای دانشجو منظور شده و در نتيجه نهائی ترم دانشجو به نحو مثبتی تاثير گذار خواهد بود.