بسمه تعالی     

مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي

دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله – اداره آموزش

كميته برنامه‌ريزي درسي

الگوي برنامه دوره آموزشي(Course plan)

 

درس:  مديريت کيفيت آب                                      نيمسال :   

دانشکده : بهداشت                                               گروه آموزشی : مهندسی بهداشت محيط

تعداد دانشجويان :    نفر                                        نماينده :  

ميزان‌ واحد درسي‌ :  2واحد                                   پيشنياز : ندارد

رده‌ دانشجويي‌ : کارشناسی بهداشت محيط                  نام‌ مدرس‌ : دکترحسين معصوم بيگی

  Email:masoumbeigi@gmail.com  

  تلفن و روزهای تماس   آدرس دفتر :                         محل برگزاری:  

 

٭هدف کلی درس:

آشنائی دانشجويان با کيفيت آب ، روشهای تعيين آلودگی آبهای سطحی و زيرزمينی و روشهای پيشگيری و حذف آلاينده های آبها و در نهايت بهسازی رودخانه ها می باشد.

 

٭ اهداف اختصاصی درس: دانشجويان بایدبتوانند :

 1-  اهميت تامین آب سالم را بیان نموده و خواص فيزيکی و شيميائی آب را توضیح دهند.

2-  چرخه آب در طبيعت و عوامل موثر بر حرکت آب و فرمول کلی بيلان آب در طبيعت راتوضیح دهند.

3-  معيار و استاندار، استاندارد اوليه و ثانويه را تعریف کرده و نحوه تعيين استانداردهای لازم برای انواع مصارف آب و استاندارد آبهای پذيرنده و استاندار دفع پساب را توضیح دهند.

4- آلودگيهای شيميائی و معدنی منابع آب را شرح دهند.

5- آلاینده هائی مثل مواد آلی سنتزی(پاک کننده ها، فسفاتها) و آفتکشهای وارده به منابع آب را شناخته و معرفی نمایند.

6- آلاینده های نفتی وارده به منابع آبهای سطحی و زيرزمينی را معرفی نموده و روشهای کنترل آنها را توضیح دهند.

7- آلاینده های راديو اکتيو وارده به منابع آب را شناخته و خصوصیات آنها را شرح دهند.

8- مصرف کننده های اکسيژن در آب رودخانه ها(مواد زائد جامد ومايع) ، مواد مغذی و اثرات آنها بر آبهای پذيرنده را شرح دهند.

9- مراحل مطالعه رودخانه و نحوه بررسی تغييرات اکسيژن محلول رودخانه را بیان نموده و قوانين کنترل آلودگی آب (ملی و بين المللی) را توضیح دهند.

 

٭منابع اصلی درس (عنوان کتاب ، نام نويسنده ، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) 

1- مديريت کيفيت آب در درياچه ها و رودخانه ها/ م.ديويس،د.کورنول، مترجمين سيمين ناصری، محمد تقی قانعيان- تهران: نص، 1381

2- آلودگی محيط زيست(آب،خاک،هوا،صوت)/ دکتر مينودبيری ، چاپ اول انتشارات اهل و بيت- تهران،1375.

3- ميکروبيولوژی و کنترل آلودگی آب، هوا و پساب/ دکتر گيتی امتيازی، انتشارات مانی تهران ،1379

4- آلاينده ها و بهداشت و استاندار در محيط زيست/ دکتر عباس اسماعيلی ساری، انتشارات نقش مهر،1381.

5) Pollution of Lakes and Rivers/ Johan Smol, Arnold Publishers, 2002

6) Water Quality/ by James Perry. Elizabeth Vanderlein, Black Well Science, 1996.

7) Water Supply and Pollution Control / Jr Warren Viessman. Mark J. Hammer, Prentice Hall, 2004.

8) Groundwater  contamination, Management, Containment, Risk Assessment and Legal Issues/ Rail, Chester D. Technomic Publication, Vol 1, U.S.A.2000.

 

9) Environmental Engineering/ Salvato. AFifthed. ,Wiley ,2003.

 10) Wastewater Engineering-Treatment and Reuses/Metcalf & Eddy,4th ed.McGraw-Hill; 2003.

 11)Wastewater microbiology/ Bitton, G, by John Wiley & Sons, 2005.

 12) Guidelines for drinking water quality;WHO. World Health Organization 2004; 1: 3nd: 417-420.

 

13) Water treatment : Principles and Design /John C. Crittenden , R. Rhodes Trussel , David w. Hand , Kerry J. Howe, George Tehabanoglous;. Second Edition. John wiley & sons , Inc (MWH); 2005.

روش‌هاي تدريس :

سخنرانی - استفاده ازاسلايد و اورهد و فیلمهای آموزشی مرتبط با موضوع درس، ارائه تکلیف هفتگی متناسب با موضوعات درسی مطرح شده در هرجلسه، طرح پرسش و پاسخ برای دانشجويان،   

تكاليف  دانشجويان :

آزمونهای 5 دقيقه ای با طرح دو سوال  از مباحث جلسه قبل در ابتدای هر جلسه(کوئيز)، طرح پرسش ، آزمون نيم ترم ، تهيه مقاله برای فصلنامه علمی آموزشی دانشکده و کنفرانس علمی از مباحث مرتبط با اهداف درس و ارائه در کلاس در صورت آمادگی به موقع ، حل يک مسئله مرتبط با مبحث بهسازی رودخانه در خصوص اولويت بندی تخلیه پساب تصفيه خانه فاضلاب به  عنوان تکليف دانشجو ، آزمون پايان ترم.

 

٭نحوه ارزشيابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشيابی :

الف) در طول دوره(کوئيز، تکاليف،امتحان ميان ترم...) :

1-  حضور و غياب(هر جلسه غيبت غير موجه 25/.نمره از امتحان پايان ترم کسر می شود).

2- نمرات کوئيز دانشجويان 2 نمره از کل نمرات درس

3- آزمون نيم ترم (5 نمره ازکل نمره پايان ترم )

4- تهيه مقاله برای فصلنامه علمی آموزشی دانشکده و کنفرانس علمی و تکاليف داده شده برای دانشجويان(3-2 نمره از کل نمرات درس)

5- حضور فعال دانشجو در کلاس درس(در مواردی که لازم باشد، اینگونه فعالیتها به دانشجو کمک خواهد کرد)

ب) پايان دوره : - آزمون پايان ترم                        بارم: ( 10نمره از کل نمرات درس)

٭سياست مسوول دوره در مورد برخورد با غيبت و تاخير دانشجو در کلاس درس:

طبق قوانين آموزشی می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول زمان بندی ارائه برنامه درس..  مديريت کيفيت آب نيمسال........

آمادگی لازم دانشجويان قبل از شروع کلاس

مدرس

عنوان

ساعت

نوبت جلسه کلاس

رديف

حضور به موقع در کلاس

حسين

معصوم بيگی

تعیین موضوع مقالات و کنفرانسهای دانشجوئی و در ادامه ارائه اهميت و خواص فيزيکی و شيميائی و چرخه آب در طبيعت و عوامل موثر بر حرکت آب و فرمول کلی بيلان آب.

15-13

جلسه اول

1

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

طرح منابع آب در ايران .و جهان ، انواع مصارف آب، کيفيت آبهای سطحی و زيرزمينی

15-13

جلسه دوم

2

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

معرفی طبقه بندی آلاينده های آب، عوامل بيماريزا و منابع آلاينده ونقش آنها در آلودگی آبهای سطحی و زيرزمينی.

15-13

جلسه سوم

3

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

توضیح نحوه اولويت بندی منابع آب و جدول راهنمای کيفيت آب

15-13

جلسه چهارم

4

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

تعريف معيار و استاندار، استاندارد اوليه و ثانويه ونحوه تعيين استانداردهای انواع مصارف آب.

15-13

جلسه پنجم

5

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

معرفی استاندارد آبهای پذيرنده و استاندار پساب.

15-13

جلسه ششم

6

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

معرفی  آلودگيهای شيميائی و معدنی در منابع آب

15-13

جلسه هفتم

7

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف و آزمون نيم ترم

حسين

معصوم بيگی

معرفی مواد آلی سنتزی (پاک کننده ها، فسفاتها)، آفتکشها

15-13

جلسه هشتم

8

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

معرفی نفت و مشتقات آن و آلودگی منابع آبهای سطحی و زيرزمينی و روشهای کنترل آلودگيهای نفتی

15-13

جلسه نهم

9

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

معرفی آلایندهای  راديو اکتيو، آلودگی حرارتی

15-13

جلسه دهم

10

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

مصرف کننده های اکسيژن در آب رودخانه ها(مواد زائد جامد ومايع)

15-13

جلسه یازدهم

11

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

مواد مغذی و اثرات آنها بر آبهای پذيرنده

15-13

جلسه دوازدهم

12

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

آزمون نيم ترم و  مراحل مطالعه رودخانه

15-13

جلسه سیزدهم

13

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

بررسی تغييرات اکسيژن محلول رودخانه( منحنی اکسيژن گيری و اکسيژن دهی و عوامل موثر بر آن )

15-13

جلسه چهادرهم

14

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

قوانين کنترل آلودگی آب (ملی و بين المللی)

15-13

جلسه پانزدهم

15

مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف

حسين

معصوم بيگی

مرور مقالات و کنفرانسهای دانشجویان و جلسه پرسش و پاسخ  و طرح سوالات دانشجويان

15-13

جلسه شانزدهم

16

 

حسين

معصوم بيگی

آزمون نهائی

 

طبق برنامه آموزش

17

 

٭تاريخ امتحان ميان ترم :طبق برنامه فوق                          ٭تاريخ امتحان پايان ترم: طبق برنامه آموزش

٭ساير تذکر های مهم برای دانشجويان:

نداشتن غيبت، حضور بموقع و فعال و پويا در کلاس همراه با مطالعه مطالب و مباحث جلسه قبل، طرح پرسش و پاسخهای مرتبط با درس و همکاری دانشجو در مباحث و سوالات مطرح شده در کلاس حين درس، از نظر اينجانب جزء امتيازات مثبت برای دانشجو منظور شده و در نتيجه نهائی ترم دانشجو به نحو مثبتی تاثير گذار خواهد بود.