طرح درس مدیریت کیفیت آب کارشناسی بهداشت محیط( Water quality managment Course plan)
بسمه تعالی
مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي
دانشگاه علوم پزشكي بقيهالله – اداره آموزش
كميته برنامهريزي درسي
الگوي برنامه دوره آموزشي(Course plan)
درس: مديريت کيفيت آب نيمسال :
دانشکده : بهداشت گروه آموزشی : مهندسی بهداشت محيط
تعداد دانشجويان : نفر نماينده :
ميزان واحد درسي : 2واحد پيشنياز : ندارد
رده دانشجويي : کارشناسی بهداشت محيط نام مدرس : دکترحسين معصوم بيگی
Email:masoumbeigi@gmail.com
تلفن و روزهای تماس آدرس دفتر : محل برگزاری:
٭هدف کلی درس: آشنائی دانشجويان با کيفيت آب ، روشهای تعيين آلودگی آبهای سطحی و زيرزمينی و روشهای پيشگيری و حذف آلاينده های آبها و در نهايت بهسازی رودخانه ها می باشد. |
|
٭ اهداف اختصاصی درس: دانشجويان بایدبتوانند : |
1- اهميت تامین آب سالم را بیان نموده و خواص فيزيکی و شيميائی آب را توضیح دهند. |
2- چرخه آب در طبيعت و عوامل موثر بر حرکت آب و فرمول کلی بيلان آب در طبيعت راتوضیح دهند. |
3- معيار و استاندار، استاندارد اوليه و ثانويه را تعریف کرده و نحوه تعيين استانداردهای لازم برای انواع مصارف آب و استاندارد آبهای پذيرنده و استاندار دفع پساب را توضیح دهند. |
4- آلودگيهای شيميائی و معدنی منابع آب را شرح دهند. |
5- آلاینده هائی مثل مواد آلی سنتزی(پاک کننده ها، فسفاتها) و آفتکشهای وارده به منابع آب را شناخته و معرفی نمایند. |
6- آلاینده های نفتی وارده به منابع آبهای سطحی و زيرزمينی را معرفی نموده و روشهای کنترل آنها را توضیح دهند. |
7- آلاینده های راديو اکتيو وارده به منابع آب را شناخته و خصوصیات آنها را شرح دهند. |
8- مصرف کننده های اکسيژن در آب رودخانه ها(مواد زائد جامد ومايع) ، مواد مغذی و اثرات آنها بر آبهای پذيرنده را شرح دهند. |
9- مراحل مطالعه رودخانه و نحوه بررسی تغييرات اکسيژن محلول رودخانه را بیان نموده و قوانين کنترل آلودگی آب (ملی و بين المللی) را توضیح دهند. |
٭منابع اصلی درس (عنوان کتاب ، نام نويسنده ، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) |
1- مديريت کيفيت آب در درياچه ها و رودخانه ها/ م.ديويس،د.کورنول، مترجمين سيمين ناصری، محمد تقی قانعيان- تهران: نص، 1381 |
2- آلودگی محيط زيست(آب،خاک،هوا،صوت)/ دکتر مينودبيری ، چاپ اول انتشارات اهل و بيت- تهران،1375. |
3- ميکروبيولوژی و کنترل آلودگی آب، هوا و پساب/ دکتر گيتی امتيازی، انتشارات مانی تهران ،1379 |
4- آلاينده ها و بهداشت و استاندار در محيط زيست/ دکتر عباس اسماعيلی ساری، انتشارات نقش مهر،1381. |
5) Pollution of Lakes and Rivers/ Johan Smol, Arnold Publishers, 2002 |
6) Water Quality/ by James Perry. Elizabeth Vanderlein, Black Well Science, 1996. |
7) Water Supply and Pollution Control / Jr Warren Viessman. Mark J. Hammer, Prentice Hall, 2004. |
8) Groundwater contamination, Management, Containment, Risk Assessment and Legal Issues/ Rail, Chester D. Technomic Publication, Vol 1, U.S.A.2000.
|
9) Environmental Engineering/ Salvato. AFifthed. ,Wiley ,2003. 10) Wastewater Engineering-Treatment and Reuses/Metcalf & Eddy,4th ed.McGraw-Hill; 2003. 11)Wastewater microbiology/ Bitton, G, by John Wiley & Sons, 2005. 12) Guidelines for drinking water quality;WHO. World Health Organization 2004; 1: 3nd: 417-420.
13) Water treatment : Principles and Design /John C. Crittenden , R. Rhodes Trussel , David w. Hand , Kerry J. Howe, George Tehabanoglous;. Second Edition. John wiley & sons , Inc (MWH); 2005. |
روشهاي تدريس : |
سخنرانی - استفاده ازاسلايد و اورهد و فیلمهای آموزشی مرتبط با موضوع درس، ارائه تکلیف هفتگی متناسب با موضوعات درسی مطرح شده در هرجلسه، طرح پرسش و پاسخ برای دانشجويان، |
تكاليف دانشجويان : |
آزمونهای 5 دقيقه ای با طرح دو سوال از مباحث جلسه قبل در ابتدای هر جلسه(کوئيز)، طرح پرسش ، آزمون نيم ترم ، تهيه مقاله برای فصلنامه علمی آموزشی دانشکده و کنفرانس علمی از مباحث مرتبط با اهداف درس و ارائه در کلاس در صورت آمادگی به موقع ، حل يک مسئله مرتبط با مبحث بهسازی رودخانه در خصوص اولويت بندی تخلیه پساب تصفيه خانه فاضلاب به عنوان تکليف دانشجو ، آزمون پايان ترم. |
|
٭نحوه ارزشيابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشيابی : |
الف) در طول دوره(کوئيز، تکاليف،امتحان ميان ترم...) : 1- حضور و غياب(هر جلسه غيبت غير موجه 25/.نمره از امتحان پايان ترم کسر می شود). 2- نمرات کوئيز دانشجويان 2 نمره از کل نمرات درس 3- آزمون نيم ترم (5 نمره ازکل نمره پايان ترم ) 4- تهيه مقاله برای فصلنامه علمی آموزشی دانشکده و کنفرانس علمی و تکاليف داده شده برای دانشجويان(3-2 نمره از کل نمرات درس) 5- حضور فعال دانشجو در کلاس درس(در مواردی که لازم باشد، اینگونه فعالیتها به دانشجو کمک خواهد کرد) |
ب) پايان دوره : - آزمون پايان ترم بارم: ( 10نمره از کل نمرات درس) |
٭سياست مسوول دوره در مورد برخورد با غيبت و تاخير دانشجو در کلاس درس: |
طبق قوانين آموزشی می باشد. |
|
|
جدول زمان بندی ارائه برنامه درس.. مديريت کيفيت آب نيمسال........ | |||||
آمادگی لازم دانشجويان قبل از شروع کلاس |
مدرس |
عنوان |
ساعت |
نوبت جلسه کلاس |
رديف |
حضور به موقع در کلاس |
حسين معصوم بيگی |
تعیین موضوع مقالات و کنفرانسهای دانشجوئی و در ادامه ارائه اهميت و خواص فيزيکی و شيميائی و چرخه آب در طبيعت و عوامل موثر بر حرکت آب و فرمول کلی بيلان آب. |
15-13 |
جلسه اول |
1 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
طرح منابع آب در ايران .و جهان ، انواع مصارف آب، کيفيت آبهای سطحی و زيرزمينی |
15-13 |
جلسه دوم |
2 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
معرفی طبقه بندی آلاينده های آب، عوامل بيماريزا و منابع آلاينده ونقش آنها در آلودگی آبهای سطحی و زيرزمينی. |
15-13 |
جلسه سوم |
3 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
توضیح نحوه اولويت بندی منابع آب و جدول راهنمای کيفيت آب |
15-13 |
جلسه چهارم |
4 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
تعريف معيار و استاندار، استاندارد اوليه و ثانويه ونحوه تعيين استانداردهای انواع مصارف آب. |
15-13 |
جلسه پنجم |
5 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
معرفی استاندارد آبهای پذيرنده و استاندار پساب. |
15-13 |
جلسه ششم |
6 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
معرفی آلودگيهای شيميائی و معدنی در منابع آب |
15-13 |
جلسه هفتم |
7 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف و آزمون نيم ترم |
حسين معصوم بيگی |
معرفی مواد آلی سنتزی (پاک کننده ها، فسفاتها)، آفتکشها |
15-13 |
جلسه هشتم |
8 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
معرفی نفت و مشتقات آن و آلودگی منابع آبهای سطحی و زيرزمينی و روشهای کنترل آلودگيهای نفتی |
15-13 |
جلسه نهم |
9 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
معرفی آلایندهای راديو اکتيو، آلودگی حرارتی |
15-13 |
جلسه دهم |
10 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
مصرف کننده های اکسيژن در آب رودخانه ها(مواد زائد جامد ومايع) |
15-13 |
جلسه یازدهم |
11 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
مواد مغذی و اثرات آنها بر آبهای پذيرنده |
15-13 |
جلسه دوازدهم |
12 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
آزمون نيم ترم و مراحل مطالعه رودخانه |
15-13 |
جلسه سیزدهم |
13 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
بررسی تغييرات اکسيژن محلول رودخانه( منحنی اکسيژن گيری و اکسيژن دهی و عوامل موثر بر آن ) |
15-13 |
جلسه چهادرهم |
14 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
قوانين کنترل آلودگی آب (ملی و بين المللی) |
15-13 |
جلسه پانزدهم |
15 |
مطالعه مطالب جلسات قبل و انجام تکاليف |
حسين معصوم بيگی |
مرور مقالات و کنفرانسهای دانشجویان و جلسه پرسش و پاسخ و طرح سوالات دانشجويان |
15-13 |
جلسه شانزدهم |
16 |
|
حسين معصوم بيگی |
آزمون نهائی |
|
طبق برنامه آموزش |
17 |
٭تاريخ امتحان ميان ترم :طبق برنامه فوق ٭تاريخ امتحان پايان ترم: طبق برنامه آموزش |
٭ساير تذکر های مهم برای دانشجويان: |
نداشتن غيبت، حضور بموقع و فعال و پويا در کلاس همراه با مطالعه مطالب و مباحث جلسه قبل، طرح پرسش و پاسخهای مرتبط با درس و همکاری دانشجو در مباحث و سوالات مطرح شده در کلاس حين درس، از نظر اينجانب جزء امتيازات مثبت برای دانشجو منظور شده و در نتيجه نهائی ترم دانشجو به نحو مثبتی تاثير گذار خواهد بود. |
|